2016 March 03
Courses
Ekphrasis: Writing with a Work of Art

Claudia Slanar

Paulusplatz 5, Seminarraum 2.Stock
1030 Wien

1. „What to do with emotions?“ would be an alternative title to this seminar pointing to a problem in writing and talking about works of art: How to express or deal with an artwork that immediately affects us with a specific feeling, be it joy, anger, sadness or confusion? How can this affect be described without playing off the academic against the lyrical?

 
2016 January 27 / 18:00
Students
Bye Bye Oskar
Bye Bye Oskar

Die Klassen Transmediale Kunst und Landschaftskunst. Landscape and Public Space ziehen Anfang 2016 aus ihren bisherigen Räumen aus. Am 27. Jänner 2016 öffnen wir noch einmal gemeinsam unsere Türen.

 

Landschaftskunst. Landscape and Public Space
und Transmediale Kunst 
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 2.Stiege, EG – 1.Stock
1010 Wien

Performances
Projections, Installations
Concert, Sound
Pinboard Bar, Ice Bar

2016 January 19
Students
Umortung/ eine Anordnung
Umortung/ eine Anordnung

In der Arbeit Umortung/ eine Anordnung geht es um Raum und dessen Ordnung. Sie besteht aus Wiedersprüchen die eine innere Spannung erzeugen. Das Innen und das Außen, der Raum und die Leere, das Ding und der Betrachter, stellen sich gegenseitig in Frage.

 


Diplom von | Diploma work by
Ursula Gaisbauer, January 2016

The work relocation/ a formation is about space and its order. It consists of contradictions which create a tension in between. The inside and the outside, the space and the void, the subject and the observer become entangled.

 
2016 January 18
Students
Digital Water:
Digital Water:

Analoges Sammeln im Digitalen Gestrüpp

Die Arbeit beschäftigt sich mit den analogen Teilen der digitalen Welt. Wasser. Für die digitale Cloud, ein Netzwerk aus Servern, wird Wasser benötigt, um schnelle Streaming-Zeiten zu gewährleisen und die Server der Datenzentren zu kühlen.

 

Diplom von | Diploma work by
Christina Gruber, January 2016

The installation deals with the analog parts in the digital world. Water. For the digital Cloud, a network of servers, water is needed to guarantee fast streaming times cooling the data center’s servers.

 
2016 January 17
Students
Guang Chang Wu
Guang Chang- Wu

Diplom von | Diploma work by
Pai Wu, January 2016

square dancing

If you use the search term “Guang Chang Wu” (Chinese for “square dancing”) on Baidu (China’s version of Google), you will get about 184 million items of news, 4,665 hits in music, 777 dancing groups, and of course numerous comments either supporting or disapproving. Guang Chang Wu is a collective public dance, which has been estimated to have 100 million participants in China. It has become a social phenomenon and cultural focus in China since years.

 
2016 January 14 / 15:00
Statements
I:project space
I:project space

presented by Antonie Angerer
Seminarraum Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien

In August 2014 I: project space, one of the first off-spaces in Beijing, was founded by the German curators Anna-Viktoria Eschbach and Antonie Angerer.

 
2015 November 26
Statements
Dark Ecology
Dark Ecology

Journey participation by Katrin Hornek
visiting the Barents Region

 

 

 

The second edition of the art and research project Dark Ecology takes place from 26 to 30 November 2015. The Dark Ecology Journey begins in Kirkenes in Norway’s northern extremes and travels via Nikel and Zapolyarny (Russia) to Murmansk, the largest Russian city above the polar circle.

 
2015 November 19 / 13:00
Statements
The Metaphors
The Metaphors

A lecture-performance by
Jeroen Peeters and Jozef Wouters

Seminarraum Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien

The debate on climate change is highly complex and goes far beyond our imagination, even though we continually invent new words, images, figures and graphs to grasp its complexity. But how do these images and metaphors work? And what imagery lingers?

 
2015 November 09 / 13:00
Courses
Addressing bystanders
Addressing bystanders

Christian Falsnaes

Seminarraum Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien

Körpererfahrung

 

In contrast to the church, the theater and the cinema, the art exhibition provides a format for individualized viewers who decide themselves how they move around, what they spend time on and when they leave.

 
2015 November 02
Courses
Exkursion
Exkursion

Excursion Winter Semester 2015 / 2016

Excursion from Nov. 2nd - 6th
Visiting the Biennale di Venezia, Val Canale, architecture by Carlo Scarpa, Trieste, Ilirska Bistrica, Ljubljana, Vitanje

 
2015 October 29 / 11:00
Statements
Catrin Bolt
Catrin Bolt

Catrin Bolt beschäftigt sich mit Kunst im Alltag und entwickelt Präsentations-
möglichkeiten im erweiterten öffentlichen Raum. Durch unübliche Blickwinkel, ein Verrutschen des Kontextes oder der Perspektive, entsteht Fiktion im Gewohnten und es werden Hierarchien der klassischen Betrachtung und Wahrnehmung sichtbar.

Catrin Bolt präsentiert ihre Arbeit

Seminarraum Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien

2015 October 27 / 13:00
Courses
Landscape Cityscape Mindscape
Landscape Cityscape Mindscape

Barbara Pichler

Seminarraum Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien

Ideas of Landscape and Film

Landscape is a notoriously vague term but architect Carl Sauer’s description of the material landscape as „an iconographic index of the mind“ seems a good starting point in many respects: It defines landscape as an expression of ideas, ideologies, cultural values and actions inscribed in a place.

 
2015 October 24
Courses
Ins Feld gehen
Ins Feld gehen

Thematische Erkundungen

Als ein Erbe von Pop und Konzeptkunst ist
die Annäherung künstlerischer Praktiken
an Forschungsmethoden jeglicher Art zu beo-
bachten: Neben dem Bemühen der Verwissen-
schaftlichung ästhetischer Verfahren zeigt sich dies ebenso als eine Poetisierung wissenschaftlicher Informationen.

 

Gabriele Mackert

Ort wird bekannt gegeben
Abt. Landschaftskunst
 

2015 October 23 / 11:00 - 2015 October 23 / 14:00
Courses
Space is the Place
Space is the Place

Ralo Mayer

Start: 23.10.2015 | 11h-14h
Seminarraum Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien

Der Weltraum als reale und spekulative Landschaft

The course will explore space (as in "outer") in relation to the exploration of its physcial reality, its impact on the public's imagination in popular culture and visual art, as well as rather earthly political, social and economic implications.

 
2015 October 22 / 11:00 - 2015 October 22
Statements
BU-CON
BU-CON

presentation by Kendall Babl and Chipp Jansen

Seminarraum Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien

BU-CON was founded in 2004 by artists in Detroit, MI, USA in an effort to inhabit the form of an infrastructure development company and effect an authorial position with respect to the troubling situation between technology and life systems in the world.

 
2015 October 16 / 16:00
Courses
Field Work
Field Work

Großgartengesellschaft

Als Ausgangsbasis dient die von AO& neu angelegte „Oststation“ und die dort gegründete „Großgartengesellschaft Wien“. In mehrtägigen Aufenthalten sollen die unterschiedlichen Landschaften und sozialen Räume am LAAER BERG erkundet werden.

 

Philipp Furtenbach AO&

Oststation
Quellenstraße 10, 1100 Wien

2015 October 13 / 10:00
Courses
Fiction as Theory<br> as Poetry
Fiction as Theory
as Poetry

Claudia Slanar

Seminarraum Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien

Oh, you are so full of references!

Through the lense of landscape and place we will explore various theoretic, essayistic and poetic texts  (among them Roland Barthes, Gilles Deleuze/Félix Guattari, Chris Kraus, Anna Mitgutsch, George Perec, Robert Smithson, Rebecca Solnit, etc. ...) and how they approach these contested topics.

 
2015 October 12 / 13:00
Courses
Precarious Landscapes
Precarious Landscapes

Karin Raith

Seminarraum Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien

Some places on earth obviously don't offer comfortable milieus to live in: the pole regions, deserts, windswept high plateaus and mountains, swamps etc. Nevertheless mankind has developed a large variety of strategies to cope even with the most unpleasant environments. 

 
2015 October 12 / 11:00 - 2015 October 16 / 18:00
Statements
International Astronautical Congress
International Astronautical Congress

„Space and Ecology“
conference participation by Ralo Mayer

As part of the Session „Contemporary Arts Practice and Outer Space: A Multi-Disciplinary Approach“ Ralo Mayer presented his paper „Space and Ecology“ at the 66th International Astronautical Congress in Jerusalem.

 
2015 October 12 / 09:00 - 2015 October 12 / 12:30
Courses
Raum und Regie
Raum
und Regie

Angewandte Theater- und Performancetheorie

Die LV setzt sich mit Theater- und Performancetheorie auseinander – anhand von relevanten theoretischen Texten und angesichts von aufgezeichneten bzw. live besuchten Aufführungen. 

 

Krassimira Kruschkova

Seminarraum Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien

2015 October 09 / 11:00
Statements
Dancing Foxes
Dancing Foxes

Presentation by Barbara Schröder
Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien

Barbara Schröder is a publisher and editor at Dancing Foxes Press, founded in 2012 in New York. She will be talking about her practice of developing books with artists.

 
2015 October 05 / 10:00
Courses
Courses

Wintersemester 2015/16
5.10.2015 | 10:00
Vorstellung aller Lehrveranstaltungen
Seminarraum Landschaftskunst

Courses by

Christian Falsnaes
Phillip Furtenbach
Krassimira Kruschkova
Gabriele Mackert
Ralo Mayer
Barbara Pichler
Karin Raith
Claudia Slanar

 
2015 June 24
Courses
die butter neben der espressokanne
die butter neben der espresso- kanne

… und die milch ist aus

 

Projekt im Künstlerhaus
Eröffnung: 25. 06. 2015, 19:00
Karlsplatz 5, 1010 Wien
Ausstellung: 26. 06. – 12. 07. 2015
tgl. 10:00-18:00, Do 10:00-21:00

Konzept: Hanna Burkart, Ursula Gaisbauer, Christina Gruber, Marlies Gruber, Nora Gutwenger, Katharina Körner, Arvydas Umbrasas, mit Unterstützung von: Francesca Aldegani, Friedrich J. Engl, Elisabeth Falkinger, Natalia Gurova, Nadine Hirschauer, und Roland Plachy; Foto: Natascha Unkart

2015 June 17
Students
T.E.
T.E.

In dieser Arbeit konzentriere ich mich auf das Verhältnis von Mensch und Ding, und wie sie sich zusammenfügen und verstehen lernen während sie miteinander verkehren. In wiederholten Überlegungen, wie, wo und worin/woran sehe ich Landschaft, bin ich immer wieder bei den Gerätschaften hängen geblieben, die diese bearbeiten und schaffen: mein Fetisch im breiten Feld der visuellen Wahrnehmung von Landschaft.

 

Diplom von | Diploma work by
Elisabeth Falkinger, June 2015

In this work I concentrate on the relationship between human and object and how this two consort and communicate during interacting. After repeated efforts, how, where and in what I see landscape, it was the equipment I was drawn to. The equipment which is forming and structuring landscape, it is my fetish in the broad field of visual perception of landscape.

 
2015 June 16
Students
Same Time, Same Place
Same Time, Same Place

Das Portrait eines Ortes,
der gewesen sein wird.


Die Arbeit untersucht ephemere Stadträume, die ungenutzt sind bzw. die sich in einem Zwischenstadium befinden und hinterfragt deren Stellenwert in einem ansonsten funktions- und nutzungsorientierten Stadtgefüge. 

 

Diplom von | Diploma work by 
Nadine Hirschauer, June 2015

A portrait of an ephemeral place.

The artists' book analyses ephemeral urban spaces that are unused and located at an intermediate stage and questions their role in an otherwise functional and use-oriented urban fabric.

 
2015 June 16
Students
Biolumineszenz
Bio- lumines- zenz

Unter Biolumineszenz (griech. Bios für Leben und lat. Lumen für Licht) versteht man die Fähigkeit von lebenden Organismen, eigenständig oder mit Hilfe von Symbionten sichtbares Licht zu erzeugen. Die Fähigkeit, durch biologische Systeme chemische Energie in Licht umzuwandeln, ist wohl am besten bekannt bei Glühwürmchen (Lympyris noctiluca), diversen Pilzen wie Hallimasch und am weitesten verbreitet bei Lebensformen der Tiefsee.

 

Diplom von | Diploma work by
Wenhui Wang, June 2015

Biolumonescence (Greek. Bios for life and lat. Lumens for light) is the ability of living organisms to produce visible light alone or with the help of symbiontic organisms by converting biochemical energy into light. The best known cases of biolumonescence are probably fireflies (Lympyris noctiluca), various fungi such as Armillaria and diverse marine organisms in deep sea.

 
2015 June 11 / 14:00
Statements
Goldene Gene
Goldene Gene

Pre-presentation of the documentary film
"Golden Genes"

Project at Marktstand Palme 13,
Schwendermarkt, 1150 Wien

Ursula Hansbauer, Wolfgang Konrad und Clemens Stachel reden über ihren Dokumentarfilm "Goldene Gene", der sich produktionsmäßig in der Zielgeraden befindet.

 
2015 June 11 / 11:00
Pinnwand
Claudia Märzendorfer
Claudia Märzendorfer

Stiegenhaus, Eingang Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien

 

Vom Lift aus begangen liegt alles im Parterre. 2015

Eine Geschichte von horizontalen und vertikalen 1:1 Verhältnissen.

 
2015 June 06 / 14:00
Courses
HMS BOUNTY
HMS Bounty

HMS BOUNTY wird für eine Woche einen Marktstand betreiben und diesen gleichzeitig in einen performativen Raum verwandeln, in dem die individuellen Perspektiven von 17 Künstler_innen dazu einladen, den Schwendermarkt als Möglichkeitsraum neu zu denken. (photo credit: Hanna Burkart)

 

Project at Marktstand Palme 13,
Schwendermarkt, 1150 Wien

Eröffnungsfest am Schwendermarkt:
Samstag 6. Juni, 14:00-20:00 Uhr

2015 June 01 / 13:30
Courses
Drehli Robnik

Moderiertes Screening mit Drehli Robnik
Österr. Filmmuseum, 1., Augustinerstraße 1

Im Rahmen seiner Lehrveranstaltung „Land´s Gape: Öffentliches, angedacht im Kino“ zeigt Drehli Robnik am Montag, 1.6. das folgende Programm im Österreichischen Filmmuseum. Eintritt frei!

 
2015 May 21 / 12:00
Statements
Hermann Painitz
Hermann Painitz

Studio Visit Hermann Painitz, Thursday May 21st, 12h

Painitz’ Planierung der Alpen (1968-1971) questions the relation of culture and nature and suggests the pouring of concrete and the leveling of the alps in order to emphasize the artificial and the human-made against the naturally grown. His interest in logic and systematic image shaping processes led to this clear demand that nature should not have any impact anymore, as art and nature are contraries and furthermore, nature, especially mountains, is preventing from movement and flexibility.

 
2015 May 13 / 19:00
Round Table
Round Table #1
Round Table #1

Landschaft im Anthropozän
Mensch macht Natur

Die These des Anthropozän nach der wir unseren Planeten und sein Ökosystem so irreversibel verändert haben, dass die Vorstellung einer unberührten Landschaft hinfällig ist und wir zu einem geologischen Faktor geworden sind, macht eine Neudefinition des Verhältnisses Mensch – Natur sowie eine Revision unserer Begriffe notwendig. 

 

View all Lectures and Round Table

Heather Davis, Matt Edgeworth
Gabriele Mackert, Gloria Meynen
Christian Schwägerl

 

Landscapes of the Anthropocene
Humans make Nature

The thesis of the anthropocene — which argues that we have changed our planet and its ecosystem so irreversibly that the idea of an intact landscape has become invalid and that we have become a geological factor — demands a new definition of the relation between humans and nature, as well as a fundamental revision of our concepts.

 
2015 May 13 / 17:30
Round Table
Heather Davis
Heather Davis

Queere Ökologien, unbeabsichtigte Ästhetik und andere Rätsel des Plastikzeitalters

Plastik ist eines der Materialien, die von WissenschaftlernInnen gegenwärtig als ein Zeichen des vollzogenen Übergangs (ein sog. „golden spike”) in das Anthropozän angesehen werden.

 

Vortrag | Lecture

Queer Ecologies, Unintentional Aesthetics and Other Conundrums of the Plastic Age

Plastic is one material that scientists are currently considering as a ‘golden spike’ for the Anthropocene.

 
2015 May 13 / 16:00
Round Table
Matt Edgeworth
Matt Edgeworth

Die Archäosphäre: Jenseits der Oberfläche anthropozäner Landschaften

Landschaften besitzen Tiefe. Sie zeichnen sich durch eine vertikale und horizontale Stratigraphie aus. Beim Kartografieren des stark bearbeiteten Geländes des Anthropozäns müssen wir daher mehr als nur die Oberfläche erfassen. Die Tiefe der Spuren menschlicher Existenz ist mindestens ebenso wichtig wie die horizontale Ausbreitung von Merkmalen auf der Oberfläche.

 

Vortrag | Lecture

The Archaeosphere: Beyond the Surface of Anthropocene Landscapes

Landscapes have depth. They have vertical as well as horizontal stratigraphy. In mapping the densely-wrought terrain of the anthropocene, we must do more than merely chart the surface. The depth to which the material trace of human influence extends downwards is as important as the lateral extent of surface features.

 
2015 May 12 / 18:00
Round Table
Christian Schwägerl
Christian Schwägerl

Berührte Natur

Seit Eugene Stoermer und Paul Crutzen im Jahr 2002 vorschlugen die gegenwärtige geologische Epoche umzubenennen, um die vom Menschen verursachten Veränderungen der Erde zu reflektieren, hat sich der Begriff des Anthropozäns rasant verbreitet. Naturwissenschaftler, Geisteswissenschaftler, Künstler, Politiker, Umweltschützer und viele andere versuchen seitdem die Bedeutsamkeit dieses Begriffs zu fassen und dessen Auswirkungen zu verstehen.

 

Vortrag | Lecture

Touched Nature

Since Eugene Stoermer and Paul Crutzen proposed to rename our current geological epoch in the year 2000 in an attempt to reflect man-made changes to planet Earth, the idea of an “Anthropocene” is going viral. Natural scientists, humanities scholars, artists, politicians, environmentalists and others are trying to grasp and explore the significance of this new concept and to understand its implications.

 
2015 May 12 / 16:30
Round Table
Gloria Meynen
Gloria Meynen

Die schwarzen Paradiese des Anthropozän.
Zur Kritik der Berechenbarkeit


Das Anthropozän, das Paul Crutzen mit dem späten 18. Jahrhundert beginnen lässt, betrachtet die Welt als geschlossenes System von ihren Grenzen her. Zur gleichen Zeit berechnet der Ökonom Thomas Malthus die Grenzen der Welt in einem Bevölkerungsgesetz. Er ist davon überzeugt, dass die Bevölkerung sich alle 25 Jahre verdopple, die Nahrung auf der Erde aber linear wachse.

 

Vortrag | Lecture

Black Paradises of the Anthropocene.
A Critique of Calculability


The Anthropocene, whose onset Paul Crutzen locates in the late eighteenth century, regards the world as a closed system, to be understood in terms of its limits. At about the same time as the Anthropocene’s beginnings, the economist Thomas Malthus also attempted to calculate the limits of the world.

 
2015 May 11
Round Table
Display #1
Display #1

145 XPS slabs

Also known as XPS, styrofoam or styrodur, extruded polystyrene wears the scientific name Poly(1-phenylethene). Searching for a way to replace die-cast zinc in certain applications, the inventor company found extruded polystyrene as a side product of war industry. Manufacturing polystyterene in the form of pellets began in Germany in 1931, but the company Dow Chemical (USA) is credited with the invention of the styrofoam process in 1941.

 

Concept
Francesca Aldegani, Christina Gruber, Natalia Gurova, Nina Herlitschka, Katrin Hornek, Katharina Körner and Julia Mag

Statement by Matt Edgeworth

It was quite amazing to find that, in participating in the roundtable discussion on ‘Mensch Macht Natur’ (Humans Make Nature) at the University of Applied Arts in Vienna, we were also helping to make a work of art. In preparation for the event, the floor of the entire room had been tiled with an unusual polystyrene-like or soft plastic material by members of the Landschaftskunst department.

 
2015 May 07 / 14:00
Statements
Philipp Furtenbach (AO&)
Philipp Furtenbach (AO&)

AO& (Philipp Furtenbach, Philipp Riccabona und Thomas A. Wisser) haben seit 2008 eine Vielzahl an Projekten im In- und Ausland verwirklicht und bewegen sich dabei in den Feldern Bildende Kunst, Performance, Architektur und Orts-, bzw. Regionalentwicklung. 

 

Philipp Furtenbach (AO&)
spricht über vergangene und gegenwärtige Arbeiten

2015 April 14
Statements
Susan Philipsz
Susan Philipsz

Die Klasse trifft Susan Philipsz, um mit ihr über ihre Arbeit "War Damaged Musical Instruments (Pair)" zu sprechen.

 

Talk with Susan Philipsz about her work
at the Theseus Temple
Volksgarten, 1010 Wien

The class meets Susan Philipsz to talk about her work "War Damaged Musical Instruments (Pair)".

 
2015 March 23 / 13:30
Courses
Land´s Gape

Öffentliches, angedacht im Kino
Drehli Robnik

Landschaftskunst, Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien
und Österreichisches Filmmuseum, Augustinerstraße 1, 1010 Wien

Klaffen, Glotzen, Gähnen – gape: Folgen wir der Sprache, vor allem ihrem Sinn (untrennbar vom Nonsense), über Landesgrenzen hinaus. Dann ist the Land´s Gape ziemlich nah bei the Landscape. Dann steht die Landschaft der Wirtschaft, der Herrschaft und anderen Schaften nicht näher als dem Klaffen des Grundes, dem Gähnen des Bodens und dem Glotzen des Landes. 

 
2015 March 09 / 10:00
Courses
Landschaft im Anthropozän
Landschaft im Anthropozän

Gabriele Mackert
1. Block: 9. + 10. März
jeweils 10-16.00 Uhr

Das Seminar widmet sich ausgehend von exemplarischen Diskursen den Utopien von Landschaft. Künstlerische Strategien der 1960er-Jahre werden auf ihr Verhältnis zu Natur sowie Wahrnehmung und Mediadisierung hin untersucht. Zur Diskussion gestellt werden Aneignungen von Wüste und deren thematische Bezüge auf Topoi wie Entropie oder der Natur als Museum etwa bei Robert Smithson. Die Blockveranstaltung bereitet auf den Round Table vor, der Methoden anderer wissenschaftlicher Disziplinen vorstellt, sich dem Phänomen Anthropozän zu nähern.

2015 January 20
Students
Algae? It’s a colour?
Algae? It’s a colour?

Das Projekt richtet den Blick auf eine Alge, die eigentlich eine Bakterie ist, den Namen eines Farbtons hat und die für gewöhnlich im Verborgenen lebt. In einem Aquarium, wo sie unerwünscht sind, sammle und pflege ich diese Bakterien, um sie sichtbar zu machen. 

 

Diplom von | Diploma work by
Clemens Schneider, January 2015

2015 January 08 / 10:00
Pinnwand
Christian Mayer
Christian Mayer

Mute witness, 2015

Die Ausstellungen und Projekte des in Wien lebenden Künstlers Christian Mayer beschäftigen sich mit Erinnerung, Konservierung und Wiederentdeckung.

 

Stiegenhaus, Eingang Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien

Mute witness, 2015

Christian Mayer invites visitors to share his focus on a palm tree located at Exposition Park in Los Angeles. At 170 years, this tree is one of the oldest living things in Los Angeles that can be evidenced with photographs.

 
2014 December 11 / 10:00
Statements
Johanna Kirsch
Johanna Kirsch

Johanna Kirsch talks about her work
Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien

Johanna Kirsch lives and works in Vienna. Her work deals with the search for freedom: exploring the extent existing ties, norms, regulations and borders are directly relevant or real to individuals and social needs, and how these realms of desires, and their phantoms are defined. Kirsch tests both concrete needs and the corresponding regulations, often physically. http://www.schrik.info

2014 November 05 / 14:00
Statements
James Benning
James Benning

Filmemacher James Benning besucht die Klasse. Er spricht über seine Methoden und Hintergründe und stellt neben älteren Arbeiten auch seine jüngste Werkserie "Two Cabins" vor.

Vortrag und Gespräch / lecture and talk Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien

Filmmaker James Benning visits the class to talk about his artistic background and strategies. He presents older works as well as his newest series "Two Cabins".

2014 November 05 / 10:00
Statements
Naturhistorisches Museum
Naturhis-torisches Museum

Stefanie Jovanovic führt durch das Haus  – anschl. Screening des Films „Natural History“ von James Benning.

Museumsbesuch und Filmscreening
Naturhistorisches Museum
Burgring 7, 1010 Wien

Guided tour through the Museum of Natural History with Stefanie Jovanovic, followed by a screening of „Natural History“ by James Benning.

2014 October 30 / 14:00
Statements
Claudia Slanar
Claudia Slanar

Claudia Slanar ist Kuratorin und Kunsthistorikerin und leitet das Blickle Kino im 21er Haus. Sie war 2003 Mitherausgeberin der ersten Monografie zu James Benning. Sie zeigt den Film "El Valley Centro", anschliessend Diskussion.

Claudia Slanar talks about James Benning's
„California Trilogy“
Landschaftskunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien

Curator und art historian Claudia Slanar is head of the Blickle Kino at 21er Haus, Vienna. In 2003 she co-edited the first monography on James Benning. We will screen and discuss the film "El Valley Centro"

 

2014 October 25 / 10:00
Statements
Thomas Geldmacher
Thomas Geld- macher

Gespräch über das Denkmal für die Opfer der NS-Militärjustiz von Olaf Nicolai. Thomas Geldmacher ist Obmann des Personenkomitees.

Ballhausplatz, 1010 Wien

Chronologie eines Denkmals

 

1984: Seit damals existiert ein Gedenkstein im Donaupark - beim ehemaligen Militärschießplatz.
Oktober 1998: Die Arge Wehrdienstverweigerung u. a. errichten ein temporäres Deserteursdenkmal am Wiener Maria-Theresien-Platz.
1998/99: Studierende an der Uni Wien greifen das Thema auf.

 
2014 October 15
About/Contact
Kontakt Team

Universität für angewandte Kunst Wien
Expositur Paulusplatz 5
A-1030 Wien

E: ortsbezogenekunst@uni-ak.ac.at

 

 

Abteilung für Ortsbezogene Kunst

Leitung Paul Petritsch (Six/Petritsch)

Team
Gabriele Edlbauer
Heribert Friedl
Katrin Hornek (artistic research)
Ralo Mayer
Maria Stepanek
Johanna Tinzl

 

 
2014 October 02
Students
Students

List of students and graduates

 

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